Project activities

Objective

The development of MLP Sofia -West (rail-road terminal Voluyak) supports the implementation both of the TEN-T Core Network and the EU Rail Freight Corridors by creating an access point to the rail freight system, both for conventional rail traffic and intermodal traffic, providing possibility to handle 740m long trains, in a region where comparable infrastructure is missing. It will increase the modal shift from road to rail, improve efficiency of transport allowing for longer trains freight, and will contribute to a more sustainable modal composition of the transport system, to meet EU climate neutrality and zero pollution targets by 2050.

Цел

„Мултимодална логистична платформа София-Запад“ има за цел да увеличи товарите, прехвърляни от пътен към железопътен транспорт, ще подобри ефективността на транспорта като позволи по-дълги влакови композиции, превозващи повече товари и ще допринесе за по-устойчива модална структура на транспортната система и постигане целите на ЕС за постигане на климатична неутралност и нулево замърсяване до 2050 г. Нещо повече – построяването на железопътния терминал ще доведе до икономическо стимулиране на района на Волуяк и до повишаване на заетостта на хората в района.

Main activities

Within the framework of the project, the implementation of activities falling within the scope of the following Work Packages is foreseen:
– Design
– Design compliance assessment and construction supervision
– Construction
– Supply of equipment and systems
– Communication and awareness
– Project Management

Moreover, the construction of the rail-road terminal will improve the economic development of the area of Voluyak and increase the employment of people in the region. Currently, there is no other option for a road-rail terminal serving trains 740 m long without split. The construction of the terminal will resolve an important infrastructural bottleneck that currently hampers the freight transport shift from road to rail in the Sofia hub and in the region.

 

Upon implementation of the project, the following facilities will be built:

 

  • the construction of 5 new siding railway tracks inside the MLP Sofia-West and safety and shunting tracks, including the installation of all required railway superstructure and systems. The total length of tracks is approximately 2,630 m, of which inside terminal are 2092 m;
  •  the construction of the related multimodal, operational and temporary/storage areas (approximately 46 550 m2) in the MLP and the installation of the necessary equipment and systems;
  • the construction of a new direct road link connecting the MLP to both directions of Sofia Ring Road;
  • the construction of connecting tracks to Voluyak station (northwest) and to the main railway line towards Sofia (southeast), totalling approximately 540 m, with all the required railway superstructure and systems.

    Основни дейности

    Основните дейности, които ще бъдат осъществени по време на проекта, попадат в следните работни пакети:
    – Проектиране
    – Оценка на съответствието на проектите и строителен надзор
    – Строителство
    – Доставка на оборудване и системи
    – Комуникация и информираност
    – Управление на проекта

    В допълнение, изграждането на терминала, ще допринесе за икономическото развитие и ще подобри възможностите за заетост на хората в района. В настоящия момент няма друга подобна възможност за пътно-железопътен терминал, който да обслужва композиции, дълги 740 м. без разделяне. С изграждането на терминала ще се разреши важно инфраструктурно ограничение за пренасочването на товарите от автомобилен към железопътен транспорт в София и в региона.

     

    При изпълнение на проекта, ще се построят следните съоръжения:

    • 5 нови железопътни коловози в МЛП София-Запад и маневрени коловози, включително инсталирането на всички необходими железопътни съоръжения и системи. Общата дължина на железопътните линии е приблизително 2630 m, от които на територията на терминала са 2092 m;
    •  изграждане на свързаните мултимодални, оперативни и временни/складови зони
      (приблизително 46 550 m2) в MLP и инсталирането на необходимото оборудване и системи;
    • изграждането на нова директна пътна връзка, свързваща МЛП с двете посоки на Околовръстен път на София;
    • изграждане на свързващи железопътни линии към гара Волуяк (северозапад) и къмглавната жп линия към София (югоизток) с обща дължина около 540 м, с всички необходими железопътни съоръжения и системи.

    Want to know more?

    (+359) 2 91977
    transexpress@transexpress.bg

    Follow Us